Sinds kort maken de eerste bedrijven in België werk van een menopauzebeleid. Ze informeren en sensibiliseren niet alleen vrouwelijke medewerkers in die levensfase, maar ook hun collega’s, leidinggevenden én hr-verantwoordelijken. Zo’n menopauzebeleid haalt het onderwerp uit het verdomhoekje en maakt het bespreekbaar. En dat was hoog tijd, want de impact op de werkvloer is groot.
Uit onderzoek van Securex en UGent bleek vorig jaar nog dat 55.3% van de vrouwen in de (peri)menopauze daarvan hinder ondervindt op het werk: een gebrek aan energie, concentratieproblemen en slepende vermoeidheid zijn slechts enkele van de vele symptomen die professioneel hun impact hebben. Brits onderzoek toonde eerder al aan dat 1 vrouw op 10 zelfs ontslag neemt door de menopauze. En recent nog gaf een Nederlandse studie (van de Vrije Universiteit Amsterdam) aan dat 70% van de vrouwen last heeft van haar (peri)menopauze op het werk, maar ruim 40% zegt daar ook bij dat dit daar niet bespreekbaar is. Het verzuim omwille van de overgang kan nochtans tellen: de studie becijferde het op maar liefst 39.2%, goed voor 26.1 werkdagen per jaar per menopauzale vrouw met hinderende klachten.
Inclusiviteit gaat verder dan een eenmalig initiatief.
De cijfers zijn ontnuchterend, en toch waren er tot voor kort haast geen voorbeelden van Belgische bedrijven met een menopauzebeleid te vinden. Gelukkig maakt België nu een inhaalbeweging. Dat merk ik aan het aantal keer dat ik dit najaar over de menopauze mag gaan praten. En recent werd ik ook gevraagd voor de podcast PreventiePraat van Groep IDEWE, die aandacht wilde besteden aan het onderwerp. Dat zorgt zeker voor een boost! Wat organisaties dan precies doen rond dit onderwerp?
- Een eerste stap bestaat voor veel organisaties uit een (opgenomen) webinar of infosessie voor alle medewerkers, waarin verteld wordt wat de menopauze precies is, welke symptomen erbij kunnen horen en wat daarvan de impact is op de werkvloer.
- Maar inclusiviteit gaat verder dan eenmalig event natuurlijk. Dat heeft Toyota Motor Europe (TME) – een bedrijf dat ik samen met loopbaancoach Sandra Peeters hierin begeleid – goed begrepen. Toyota pakt het gefaseerd aan, en dat is een heel goed idee. In eerste instantie werd er feedback verzameld van de doelgroep. Tegelijk organiseerden Sandra en ik samen met de initiatiefnemers een uitgebreide online infosessie die Toyota ter beschikking houdt voor alle medewerkers. Op basis van dit alles heeft de organisatie diverse gidsen opgesteld met informatie, tips en infobronnen. Het menopauzebeleid van dit bedrijf groeit organisch en stap voor stap, gebaseerd op de feedback die er komt vanuit de organisatie. Zelfs aan stickers voor in de toiletten wordt er gedacht!
- Nog een plus: Toyota heeft ook aandacht voor het management, leidinggevenden en hr. Zij worden geïnformeerd én ondersteund in het voeren van gesprekken over de menopauze.
- Een volgende stap kan bestaan uit verdiepende sessies en individuele coaching voor vrouwen in de (peri)menopauze. Daarin staan we in kleine groep stil bij de diverse aspecten van de menopauze die een impact kunnen hebben op het werk. Denk bijvoorbeeld aan slaapproblemen, maar ook mentaal welzijn en de impact van de menopauze op het brein. Het gaat erom vrouwen informatie te geven, maar ook een klankbord en veilige context waarin ze ervaringen kunnen delen. Bovendien werken we hier ook aan empowerment: de menopauze is geen ziekte of proces dat je lijdzaam moet ondergaan. De menopauze nodigt je ook uit om zélf het roer opnieuw in handen te nemen in je leven. En om andere, bewustere keuzes te maken. Op die manier kan de menopauze een heel empowerende transitie zijn.
Uitblinkers in vaardigheden van de toekomst
Het uitwerken van een menopauzebeleid is maatwerk. Het komt erop aan een beleid uit te stippelen dat past bij je organisatie. Maar dat het moet gebeuren, zo veel is duidelijk, zeker als je weet dat 4 op 10 vrouwelijke werknemers in de perimenopauze zit. Een groot aantal medewerkers dat dus potentieel vertrekt mét hun expertise, ervaring en knowhow. Of: een kans om met deze ervaring en expertise iets waardevols te doen?
Studies wijzen alvast uit dat er na de menopauze weer evenwicht komt. Heel wat vrouwen voelen zich dan sterker, vitaler en gelukkiger dan ooit. Ze blinken uit in vaardigheden die vandaag op de werkvloer zo belangrijk zijn: denk bijvoorbeeld aan samenwerken, menselijkheid, verbinden, empathie. Het wordt tijd dat we met een meer positieve blik gaan kijken naar de menopauze en naar ouder worden. Dat we het gaan zien als iets positiefs, iets waardevols, ook en zeker in organisaties. Dat komt de persoon in kwestie ten goede, maar ook de organisatie.
“Bij TME vinden we luisteren naar onze medewerkers cruciaal. Leemtes op het vlak van inclusie identificeren we dankzij enquêtes, listening studies en onze employee resource groups, die mee hun schouders zetten onder inclusiviteit in ons bedrijf. Via deze kanalen kunnen we een onderwerp zoals de menopauze niet alleen identificeren, maar vinden medewerkers elkaar ook én kunnen ze essentiële feedback geven over hoe TME hen daarin kan ondersteunen. Dankzij een samenwerking tussen onze Menopause Support Group en hr hebben we begeleiding en bewustzijn gecreëerd voor iedereen: vrouwen in de (peri)menopauze, vrouwen die daar nog niet aan toe zijn, maar ook partners, teamleden, collega’s en management.” – Sofie Browaeys, Senior Specialist HR Employee Relations